pátek 11. prosince 2015

Napotřetí odevzdaný dopis - Marta Drastíková

Po tom, co jsem na podzim 2014 podruhé viděl Valmonta, jsem se rozhodl, že napíši Martě Drastíkové dopis, ale nějak jsem se k tomu neměl. I když jsem dost přesně věděl, co v něm bude. Mezitím jsem si zamiloval balet Romeo a Julie, ve kterém s Ondřejem Vinklátem vytvořili báječný pár.
Nápad napsat dopis jsem doplnil o to, že bych jí mohl dát nějaký obrázek ze své sbírky. V červnu 2015 před představeními Romea a Julie, které natáčela televize (a na nichž jsem nemohl chybět), jsem obrázek vybral a zabalil, ale nějak jsem přestal být spokojen s textem již napsaného dopisu, tak z předání zase sešlo.
Došlo k němu až po roce na mém třetím Valmontovi 6.září 2015. Netušil jsem, že to bylo to správné datum k předání dárku i dopisu.
Jak jsem se dodatečně dověděl, bylo to poslední vystoupení Marty Drastíkové na scéně ND před odchodem na mateřskou dovolenou. Tak asi dostaly některé formulace dopisu hlubší význam. Možná se věci nemají uspěchávat. A fakt, že vložíte-li do nějakého počinu srdce, účinek to násobí, platí možná nejen pro umělce, ale i pro diváky.  

Text dopisu (mám od pí Marty souhlas s jeho uveřejněním): 

Milá paní Drastíková,

         chtěl bych Vám alespoň tímto způsobem poděkovat za mnoho hlubokých zážitků, které jste mi svým uměním poskytla. Mám hodně rád balet i taneční divadlo, ale nikoli v ryze "tělocvičném" pojetí, kdy na jevišti všichni stojí a uprostřed sólista vystřihne pár piruet nebo skoků, aby z obecenstva vyloudil potlesk (někdy do konce za tímto účelem přestane hrát i hudba). Jsem moc rád, že tohle se v Národním moc nepěstuje. Nevím, jestli jste si toho všimla, ale v prvním jednání Romea a Julie si obecenstvo prostě netroufne průběžně tleskat, protože by se poškodilo přerušením silného zážitku, kterého se mu dostává. Tuhle inscenaci miluji, už je to droga. Ve Vašem podání jsem ji viděl již sedmkrát. Při tom jsem nedávno spočítal, že jsem (včetně tří přenosů do kina) viděl za život nejméně dvanáct různých inscenací Prokofjevova baletu, takže je s čím porovnávat.

         Pro mne jste přední představitelkou přístupu, který velmi obdivuji, kdy dokonalá technika je předpokladem, ale ne obsahem ani východiskem výkonu a sdělení. Váš tanec pro mne prostě nelze redukovat na posloupnost kroků, skoků a póz, ale vždy tam cítím něco víc. Něco, co neumím - a možná ani nelze - pojmenovat, ale stojí to za to vidět a prožívat znovu a znovu. Na Valmontovi jsem dnes potřetí a v obou předchozích případech to pro mne citově začalo až Vaším prvním tancem, ač ostatní tanečníky také dobře znám a mám je rád.

         Přemýšlel jsem, čím bych Vám mohl udělat radost. Květiny nebo dobré pití jsem zavrhl, protože shnijí resp. se vypijí. Kromě diváckého koníčka sbírám grafické listy. Ne do šuplíku, ani jako investici, ale pro radost. Hned je rámuji a věším na zeď. A kochám se jimi nebo je dám jako dárek těm, které mám rád. Vybral jsem pro Vás obrázek, který mám asi 10 let a stále mne silně oslovuje. Snad se Vám bude také líbit.

         Přeji Vám hodně zdraví a štěstí jak v uměleckém, tak i v osobním a rodinném životě. A těším se na další shledávání s Vaším uměním

                                                                             Rudolf Kryl







Žádné komentáře:

Okomentovat